Հովհաննես Գրիգորյան / Hovhannes Grigoryan

Ապրելու մեկ օրը

(պոեմ)


1.Առավոտ կամ մի քանի խոսք երջանկության մասին

Քաղաքի վրա ամպի նման կուտակվել է փոխադարձ սիրո կարոտը:
Մարմինները յուղած մարզիկները սրճարաններում
հաճոյախոսում են գիպսի նման լերկ ոտքերով կանանց:
<<Amour>> կամավոր ընկերության անդամները
եռանդով նետեր են արձակում սիրտ-թիրախների վրա:
-Սիրեցե՜ք մեզ-
երկարոտն աղջիկների շարքերն են անցնում:
-սիրեցե՜ք մեզ,
և մենք կարմրաշուրթ երեխեք կունենանք,
գուլպաներ կգործենք
օրորոց կօրորնեք,
տակաշո՜ր կփոխենք...
...Իսկ ահա մթության մեջ
ինչ-որ մեկը խարխափում է ու առաջ շարժվում,
Ես գիտեմ, նա որոնում է
ինձ կախարդելու ամենահարմար առիթը:
Առավոտվա խառն իրարանցման մեջ
ո՜չ ոք չի իմանա,
թե ով էր առաջինը,
որը քրտինքի մեջ լող տալով
մաքուր զգացմունքներ էր որոնում
զուսպ նախադասությունների շարասյունի մեջ:
Իսկ երբ հոգնությունը կփակի իմ աչքերը,
ես գուցե ձեզ հետ ավելի լուրջ խոսակցություն կբացեմ
և դրա համար
մթության մեջ որոնում- գտնում եմ ձեռքը,
որը խարխփում է չղջիկի նման օդի մեջ
և սեղմում եմ դեմքիս,
և արցունքները կաթում են անծանոթ մատների արանքով...

2. Ընթացիկ մտքեր


Լավ մարդկանց որոնեք նրանց մեջ
ում գլուխները կապված են վիրակապերով.
(որովհետև ապացուցված է, որ լավություն անողի գլուխը
ծակվում է ինչ-ինչ պատճառներով):
Այս նախադասության մեջ շեշտը չդնեք լավ մարդկանց վրա
և ոչ էլ նրանց կապկպված գլուխների,
այստեղ ամենակարևորը ՈՐՈՆԵՑԵՔ-ն է:
Երբեմն մենք իրար ուխտավոր ենք ասում,
երբեմն սուրճ ենք խմում ու նայում պատուհանից դուրս,
առավոտյան մենք իրար բարի լույս ենք մաղթում,-
իսկ սերը, սե՜րը մեր հետ է միշտ և ամենուրեք:
Լավ մարդկանց որոնեցեք՝ նստեք իրար դիմաց,
ծաղիկներ դրեք սեղանին,
վիրակապերի մասին չասեք ոչ մի խոսք,
այլ՝ միանգամից անցում կատարեք, սեր սե՜ր, դեպի սեր,
և նրանք գլուխները ձեռքերի մեջ կառնեն վերջապես
և դուք կհաղթեք...
Ես հոգնած փակում եմ դուռը, անջատում եմ ռադիոն
և դեմքի վրա պառկում եմ հատակին՝
երկրագնդի սհուն ընթացքը չխանգարելու համար:

3. Ընթացիկ մտքեր


Քամին կանգնում է ոտքի մատների վրա:
Կարգի է բերում ամբողջ օրգանիզմը
արցունքի հայտնվելը կազմ-պատրաստ դիմավորելու համար:
Մենք այնպես քիչ ենք սիրել իրար այս աշխարհում,-
այն աշխարհում ձեռ-ձեռքի տված զբոսնելու համար:
Իսկ այնտեղի մասին կան հակասող պատկերացումներ:
Նույնիսկ անմահները հաճախ մտածում են մեռնելու,
ժառանգության, ծերության, կահույքի ու կնճիռների մասին:
Այս, նրանք նույնիսկ երբեմն իսկապես մեռնում են:
Եվ այպիսով անմահները նույնպես երբեմն խուսափում են
ուղղակի խոսել անմահության մասին:
Դառնությունը դեղնում է ատամների վրա,
և բառերը դուրս են գալիս թորված, կենսախինդ ու զուլալ:
Իսկ երաժշտությունը չի ուշանում,
և քամին սկսում է իր նազելի շարժումները,
որոնք պատմում են զարմանալի սրտաճմլիկ բաներ
այս ու այն կողմերի աշխարհների անմիջական կապերի վերաբերյալ:
Ես ծառերի մասին կխոսեմ ավելի բացեիբաց,
նրանք երբեմն չեն շարժել իմ խղճի և ոչ մի հատվածը,
որովհետև նրանց ճյուղերից երբեմն
անմահներ են կախվել
և բավականաին երկար ու ազատ ժամանակ են ստացել
մեռնելու, ժառանգության, ծերության, կահույքի ու կնճիռների մասին
մտածելու համար:
Ծառեր, 
դուք դեռ շա՞տ պիտի աճեք,
որպիսզի գիտակցեք ձեր ամբողջ մեղքն ու դաժանությունը:
Բայց քամին դառնում է ավելի հմուտ,
նրա ձևերը և շարժումները քանի անգամ բարդանում են,
և նրա վարպետությունը գնահատելը դառնում է առավել դժվար
և գլուխ ցավեցնող:
O՜, դու,
երբ լեզուն կտրվում է ատամների տակ,
երբ նոր որակ և հատկություններ են ստանում
մեզ շրջապատող առարկաները ու երևույթները,
և էլի, օ՜ դու,
երբ խոսքը
երեխա ծնելու պես ցավով է դուրս գալիս հոգուց,
երբ քրտինքի մեջ կորած մագլցում ես սպիտակ պատերով վերև,
իբր թե գերագույն նպատակը,
որն աստվածային պսակը գլխին, իր շքախմբով
ձևավորվել է առաստաղի տակ, սարդոստայնի մեջ
և փայլփլում է կապույտ երանգով:
Ես վերջին անգամ ուժ եմ հավաքում.
ուրեմն, օ՜, դու, 
որ վեր ես բարձրացնում շեշտակի հայացքդ,
և հասուն տղամարդու օրգանիզմը ոտքի մատների վար է կանգնում,
և չուշացող երաժշտության տակ
հարմարորեն տեղավորվում ռեքվիեմի սև տախտակների մեջ
և գրականության զարգացման բանական օրենքները գիտակցելով,
առանց բողոքելու լողում ես դեպի անմահություն՝
անհարթ հայացքդ ապագային հառած,
հայացքդ, որը աղի է թեև,
բայց երջանկությունը դեռ նոր, նոր է հաջորդելու:

4. Միջօրեի կասկած

Խոչնդոտներից ամենագեղեցիկն ու ամենատարածվածը,-
նա ապրում է վարդերի մեջ և գույնը փոխում է օրվա հետ:
Բնության մեջ երբեք չի հանդիպում ազատ վիճակում,
այլ՝ միշտ կապված է ինչ-որ երևույթների ու հարաբերությունների:
Կողքի սենյակում խոսում են բոլորովին ուրիշ թեմայով,
բայց մի վհատվիր,
կյանքը կարճ է թեև, բայց քո հերթն էլ կհասնի,
և բաց պատուհանների խորհրդավոր ֆոնի վրա
դու կուզենաս մի օր խաչվել և վերածնվել նորից:
Ատամի կրճտոցի, խուլ հեգնանքի նվագակցության տակ
դու մեզ կհագցնես տառապանքի սև թավիշը:
Նրա մասին միշտ ասում են, որ ծավալված է օդում,
բայց ոչ ոք չի համարձակվել նայել նրա աչքերի մեջ:
Սիրո և կարոտի երգերում միշտ առկա է նրա տարրը,-
և զգացումը դարձնում է ավելի փոխանցվող և վարակիչ՝
թեև հայտնի չէ, թե որտեղ է սկսվում ու որտեղ է ավարտվում նա:
Հոգատարությամբ շոյելով արցունքից կսկծացող ու փակ աչքերը,
դու մեզ կհագցնես տառապանքի սև թավիշը:
Բայց մենք, որ կանգնած ենք սառած ծովի չշնչող կրծքի վրա
և ամեն առիթով ծաղիկներ ենք նվիրում սրան և նրան
և բացիկներ ենք ուղարկում՝ սիրելի՜ս, ես դա շատ լավ եմ հասկանում...
Հանկարծ մի օր ամբողջ թափով ընկնում ենք մեր գրասեղանի վրա,
որովհետև սենյակում հանկարծ տարածվում է նրա մեղմ բուրմունքը
և ստիպում է մեզ հատուկ ծեծել ոտքերով
և տարօրինակ բաներ խոսել անծանոթ մարդկանց ներկայությամբ...
Կողքի սենյակում հրեշտակները շարվում են ժամասացության,
թթխմորի նման անխառն է նրաց ուղեղը
և նրանք բոլորն էլ սև թավիշե համազգեստներ են հագած:
Հեռվում ուշացած մեքենաները ուսերը զարմացած վեր քաշեցին,
բայց ես հավանության նշան արեցի գլխով:

5. Ընթացիկ մտքեր

Հենց նոր փողոցում մեկը դուրս եկավ համբերությունից,
նախ հուսահատված գոռաց սկզբում,
մինչև որ մարդիկ շրջապատեցին նրան չորս կողմից,
հետո խնդրեց որ լռություն պահպանեն
և վերջապես խոստովանեց, որ ինքը Շեքսպիրն է,
հետո պահանջեց,
որ իրեն լուսանկարեն աջից ու ձախից,
ծաղիկներ նետեն
և ծանրակշիռ հոդվածներ տպեն իր գործերի շուրջ,
ինչպես որ կարգն է…
Բանասիրության խրթին անտառում կա այդ փողոցը,
և այդ մարդը կա, որին կծել էր
տասնչորսոնյա սոնետը մի օր,
և նա դուրս եկավ համբերությունից.
Բժիշկը նրան խորհուրդ էր տվել
առավոտյան կարդալ <<Վարք մեծաց>>,
իսկ երեկոյան թեյի մեջ գցել քորեյի թփեր,
դեմքով ու թվով համաձայնվել ենթակայի հետ,
և տրիոլետ տեսնել երազում:
Նա կարգին մարդ էր, զավակների հայր,
իր կարծիքն ուներ աշխարհի մասին,
գիտեր, որն է չար ու որն է արդար,
գիտեր, թե ինչ է տանում իր ուսին:
Եվ մի ցանկություն ուներ իր համար,
որ դամբանական գրվեր այսպիսի.
<<Գիտեր, որն է չար ու որն է արդար,
գիտեր, ինչ է տանում իր ուսին>>:
…Կա մի մարդ, որին սիրով կնվիրեի այս տողերը,
չեմ խղճում նրան:
Հենց նա է որ կա,
որ ամեն գիշեր հանգավորում է իր արձունքները
և ուրախությունն է մցնում ռիթմի զսպաշապիկի մեջ:
Նրա բառերից թարմ գիպսի հոտ է բուրում,
և կիրակի օրը կնոջը նվիրում է
մի խումբ դերբայական դարձված:
Մենք մի օր հանդիպեցինք իրար,
կանգնեցինք դեմ-դիմաց, և երեկո էր.
-Գիտեք երեկ մեկը դուրս եկավ համբերությունից
և ասաց՝ ճշմարտությունը նա է տեսնում միայն,
ով նրա մեջ ապրելու հույս է տեսնում
և տեսնում է զարմանալի պարզ ու հասարակ բաներ,
որոնք բոլորն են տեսնում,
բայց մենք ենք պարտավոր ասել,
որովհետև միայն մենք գիտենք ամպել-չանձրևելու գաղտնիքը,
և թե ինչու ռազմիկները չուզեցին իշխան դառնալ,
և գիտենք այս երկու զուգահեների մասին
երկար խոսակցություններ բանալ…

6. Երեկո


Եվ ռիթմը խփում է քունքիդ արյան շատրվանի նման,
քեզ ասում են,-օ՜, ինչքան ես գեղեցկանում անհուսորեն տառապելիս:
Ճաշակով հագնված կանաց համաչափ ծափահարությունների ներքո
դու թաշկինակներ ես նետում բոլոր բաց պատուհաններից ներս,
և ծաղիկների թերթերից թափվում է դիալոգի հեղհեղը:
Եվ ռիթմ ողողում է դեմքս ցավի հետ հյուսված:
Ամուր սեղմում են շուրթերը իրար,
և ատամները նույնպես սեղմում են իրար ամուր,
այնքան ամուր, որ փակ աչքերի առաջ
նախ կլոր օղակներ են հայտնվում,
և հետո ճերմակ աղավնիներ՝ կտուցների մեջ
ծաղկած աֆորիզմներ պահած:
Հաճելի է կեղծ ռոմանսի այս ճարպոտ երեկոն:
Լապտերների մեջ հարմար տեղավորվում են հրեշտակները,
ծալում են թևերը և աչքի տակով նայում
այգիներում համբուրվող զույգերին
և իբր թե անտարբեր հորանջում են
բանականին չափազանց նման:
Հիանալի է հմուտ կազմակերպված դեպքերի հաջորդականությունը,
երբ արևին փոխարինում է լուսինը
և պայծառ լուսավորված դահլիճներում,
մի խումբ մարդիկ համերաշխ նստած իրար կողք, զննում են մարդկանց մեկ ուրիշ խմբի, փոքր խմբի,
իսկ երբեմն էլ նույնիսկ մի մարդու
և ծափահարում են ու աղմկում մերթ ընդ մերթ
նյարդայնացած, հիացած, հուզված, ջղայնացած:
Իսկ ռիթմը կամաց-կամաց
իջնում է կոկորդովդ ներքև
և դու անփույթ և արտիստիկ շարժումներով
ձեռքդ սեղմում ես սրտիդ,
գլուխդ ետ ես գցում և աչքերդ հառում վերև:
Եվ հանկարծ լապտերի միջից
կինը շեշտակի բարձրացնում է հայացքը,
և հեռվից լսվում են
ուշացած մեքենաների խորհրդավոր շչակները:
Եվ հանկարծ ոտքերդ ծալվում են,
որովհետև ռիթմը արդեն քո ողջ մարմինն է ցնցում
ու դու անզոր ես ու խեղճ նրան դիմանալու համար:
Հենց այդ պահին դանդաղ բացվում է դուռը
և ներս է մտնում նա,
որի այցելությունը սկզբում և միշտ
տարօրինակ է թվում քեզ համար:

7.Մենախոսություն, երբ օրը մոտենում է ավարտին


 

Լռություն,-
վայրկյանը սարդի նման արագ վազեց
և անհետացավ ժամացույցի զսպանակված որոգայթի մեջ…
Սիրտս տրոփում է մեկ-մեկ,
հատ-հատ:
Իսկ երեկոն արդեն ուժի մեջ է
սենտիմենտի իր բոլոր անհրաժեշտ տարրերով:
Իսկ դու, պարզվում է բավականին լուրջ մարդ ես
և խոսակցությունների մեջ կարծիք ես հայտնում,
որ ռեժիմով սնվելու մեջ է չգիրանալու ամբողջ գաղտնիքը
և ավտոմեքենաների բանեցրած գազը
իսկապես վտանգ է մարդկության ապագայի համար
և որ երաժշտությունը օգնում է մարդուն
սեքսը դարձնել ավելի մաքուր ու հարմար:
Եվ լռում ես և չես խոսում այն մասին,
որ թաքուն տառապում ես հեռվում մեռնողների ճիչերից:
Եվ քո սիրտը իսկապես ցավում է
հեռավոր մի երկրի համար,
որի բարեբեր հողերը
ողողվել են ֆաշիզմի կոյուղու կեղտաջրով,
և որ այլևս չի ապրում Սալվադոր Ալիենդեն,
որն այնքան շատ էր ուզում տեսնել
իր երկիրը երջանիկ ու հարուստ,
և այլևս չի ապրում Պաբլո Ներուդան,
որի բանաստեղծություններն ես թարգմանում հիմա,
ակնածանքով ու խոնարհ տքնելով ամեն մի տողի վրա:
Եվ լռում ես, չես խոսում այն մասին նաև,
որ քո խիղճը բացահայտորեն տառապում է
սովից խեղթույրված դիմագծերի համար,
որից հենց քո կողքին աճող հացի մի կտորը
կդարձներ հրապուրիչ և գուցե գեղեցիկ:
Իսկ դու լռում ես, չես խոսում այս ամենի մասին,
որովհետև բառերը խեղճ են ու անզոր,
որովհետև բառերը դեռ չեն հասունացել
մեծ ցավի և մեծ ուրախության համար:
Օ՜, շարեք պատերը տան
և պայթացրեք մարդու սիրտը լաբորատոր պայմաններում,-
երեխաներ կծնվեն առանց ոտք, առանց աչք,
մայրերը առանց արցունք՝ սարսափից կհամրանան:
Օ՜, սարքեք տներ առանց պատուհանների,
չէ՞ որ արևի արդարությունը կխանգարի ձեզ,
և մանեկեններ կլցվեն փողոցները՝ սպիտակ ուղեղներով,
ամուր բիցեպսներով ու անմազ դեմքերով
և չեն հասկանա, թե ինչու են մարդիկ թավալվում
իրենց կրակոցներից:
Իսկ դու լռում ես, դու չես խոսում,
այլ՝ գլուխդ թաղել ես թերթերի մեջ,
և սիրտդ բաբախում է չափից շատ արագ:
Եվ լսում ես առօրյա մի խոսակցության մասին,
որ ճապոնական գարունը չափազանց անհասկանալի է,
որ իջել է հեռուստացույցների գինը,
որ չափազանց անճաշակ են հագնվում աղջիկներն այս ամառ,
որ Դեմիս Ռուսոսը ազգությամբ հույն է, ապրում է Փարիզում
և երգում է անգլերեն,
իսկ մենք հայ ենք ու պետք է բարեկամանանք:
(Ասել, որ դու սիրում ես խաղաղությունը և ուզում ես բոլորը լինեն երջանիկ՝ ճշմարիտ կլինի, բայց չի լինի բանաստեղծական: Կամ թող ճախրեն երկնքում աղավնիները և արևի դեմքը երբեք չծածկվի մշուշով. դու մի քիչ այլ կերպ
կդասավորեիր բառերը, և կստացվեր մոտավորապես
այսպիսի նախադասություն,-
Եթե երկնքում աղավնիներ կան,
մենք բոլրս էլ հանգիստ գնում-գալիս ենք
արևի տակ):
Բայց դու կարող էիր ապրել աշխարհում
և սիոնիզմի մասին չունենայիր ոչ մի գաղափար:
Բայց դու կարող էիր լինել ավելի երջանիկ,
թե չիմանայիր ինչ բան է գենոցիդը
ու թե ինչ է խտրականությունը ռասսայական:
Կխմեիր քո սուրճը հանգիստ, կհամբուրեիր կնոջդ,
կպառկեիր մեջքիվար՝ երազելով տիեզերգնաց դառնալ
և զարմացնել ձեր թաղի բոլոր քաղքենիներին,
որոնք գիշեր-ցերեկ փայլեցնում են իրենց
            բյուրեղապակյա անոթները ու սկահակները
և թանկարժեք կահույքի վրայից մանրադիտակի
            օգնությամբ հայտնաբերում
և մեկ-մեկ թռցնում փոշին:
Օ՜, բառարանները լիքն են ավելորդ բառերով,
այս փոքրիկ երկրագնդի վրա ո՞վ հնարեց դրանք…
Հեռախոսի զանգը ստիպեց փոխել մտածումներիդ ուղղությունը.
դու հիշեիր քաղաքը, որտեղ ծնվել ես 28 տարի առաջ,
և ժպիտն ու ցավը ողողեցին դեմքիդ արտահայտությունը,
            երբ հորդ հիշեցիր:
Բայց դու ներքուստ զգում ես, որ տարիները ետ են գնում արագորեն,
և դու մանկանում ես արագորեն,
և շուտով, շուտով կհասնի այն պահը,
երբ այլևս անհնարին կլինի զսպել
թարթիչներիդ տակ ուրճացող հեղեղը արցունքի
և ճիչդ,
ճիչդ,
նորածնի ճիչդ անհոդաբաշխ ու ցնծագին:

Օրվա վերջ՝ կամ բանաստեղծության վերջ


 

Եվ ամենը, ինչի մասին դու ոչ մի խոսք չասացիր,
և քո սիրտը ցավից միայն դուրս ընկավ, շեղվեց ռիթմից,-
դու բառ-բառ կպցրեցիր ու դարձրեցիր տող:
Հրաժեշտի համար ահա բարձրացնում ենք մեր ձեռքերը,
Եվ այն ամենը, ինչ դու տեսար օրվա ընթացքում,
և հարցերը, որ տվեցին քեզ, և պատասխանները,
ինչքան քիչ էին կապվում քո կյանքի և օրվա վախճանի հետ:
Այդ դու չէ, դու չէ, թող ուրիշները արտասվեն,
դու բարձրացրու քո ձեռքերը հրաժեշտի այս պահին:
Ու թեև քեզ խփեցին տեղի ու անտեղի
և ասացին խոսքեր, որոնցից դառնացավ քո սիրտը՝
բայց դու հավատարիմ ես քո ժողովրդին սկզբից մինչև վերջ,
հավատարիմ ես և ոչ թե պարտական, և ոչ թե ի պաշտոնե,
և դրա համար չէ, որ դու աշխատավարձ ես ստանում,
այլ ճակատագրով, որովհետև դու այդպես ես ծնվել
և գուցե այդպես էլ մեռնես:
Այդ, դու, միայն դու պիտի արտասվես
և հրաժեշտի համար բարձրացնես քո ձեռքերը:
Սիրելիս, նայիր՝ տող-տողի հետևից շարվում է քո կյանքը,
և սերն ու ցավը ասում են քեզ ապրիր,
և ամպերն ու արևը,և անձրևն ու վիշտը, և աստղերն ու քամին.
բոլորն են այստեղ, քեզ հետ են, ինչ արած:
Բայց դու բարձրացրու քո ձեռքերը հրաժեշտի այս պահին:
Եվ մարդիկ… սիրիր նրանց առանձին-առանձին,
թերությունների համար սիրիր,
առավելությունների համար կսիրեն ուրիշները,
որովհետև դու ադպես ես ծնվել
և գուցե այդպես էլ մեռնես:
Իսկ անհրաժեշտության դեպքում,
խնդրեմ,
Ահա այս պատկերը,-
մարդիկ թռչունների թևերով
դանդաղ հեռանում են երկրագնդից…
Բայց դու հրաժեշտի համար
բարձարցնում ես քո ձեռքերը.
դու մնում ես այստեղ
սիրելու, երգելու և մեռնելու համար: