սիլվիա փլաթ / sylvia plath

Սիլվիա Պլատ, 1941թ.
















ՑԱՅԳԵՐԳ

Սերը լարում էր քեզ հանց ոսկե
ժամացույց:
Մանկաբարձուհին շմփացրեց գարշապարիդ,
և  ճիչդ
դրաձավ տարերքի մասնիկ:

Խմբովին հրճվեցին քեզնով: Նոր
անդրի էիր:
Թանգարանի միջանցիկ քամու մեջ քո մերկությունը
ընդգծում էր մեր կարծրությունը: Շուրջդ
խմբվել էինք, ասես պատ:

Ես քեզ մայր եմ այնքան,
որքան ամպը, որի հետքը չքվում է
հայելու մեջ, որ քեզ արտացոլի:

Թտթեռնիկային շնչառությունդ
ողջ գիշեր առկայծում էր վարդերի
խորքում: Արթնացա:
Ականջներումս՝ շաչյունը հեռավոր ծովի:

Ճիչ, և ես ծանր, ինչպես կով, սահում
եմ անկողնուց,
վիկտորյան խայտաբղետ գիշերանոցս
հագիս:
Քո կատվային մաքուր բերանը բաց է:
Պատուհանի

Քառակուսին, սպիտակելով, կուլ է
տալիս աստղերը:
իսկ դու նորացնում ես մի բուռ
հնչյունները,
պարզ ձայնավորները պարում են
ասես օդապարիկ:
Սիլվիան իր որդու՝ Նիկոլաս Հյուզի հետ
Դևոն, դեկտեմբեր, 1962թ.























ՈՉԽԱՐՆԵՐԸ ՄԱՌԱԽՈՒՂՈՒՄ

Բլուրնեը նահանջում են սպիտակ
թաղանթում:
Աստղերն ու մարդիկ
էլ ինձ չեն սիրում:

Գնացքի հետևից՝ արտաշնչման
փափուկ շերտ,
օ՜, հրապուրող
ժանգագույն ձի

Սմբակներ, հեծկլտացող զանգուլակներ...
Ողջ առավոտ՝
մռայլվող լույս:

Մնաց միայն մի ծաղիկ,
ոսկորներիս մեջ՝ անշարժություն,
հեռավոր դաշտերը 
փափկացնում են հոգիս:

Նրանք կարող են
թողնել ինձ երկինք՝
դեպի մութ ջրեր, որտեղ ոչ հայրեր 
կան և ոչ էլ աստղեր:

ԼՐԱԲԵՐՆԵՐ

Խխունջի աշխարհը ափսեո՛ւմ.
օտար աշխարհ է՝ հրաժարվիր:

Քացախը փակ շշո՛ւմ.
մերժիր, անիրական է:

Ոսկե մատանին արևի ցոլքո՛ւմ.
սուտ է, խաբկանք և վիշտ:

Սառնամանիքը՝ տերևի վրա,
ճերմակասիրտ
ձուլարանը ճայթում է, ինքն իր հետ

շատախոսում ալպիական 
ամեն բարձրունքում:

Շփոթմունք հայելիներում,
ծովը փշրել է իր գորշ

հայելին՝
դա սերն է, սերը՝ տարվա
իմ եղանակը միակ:

ՀՈԿՏԵՄԲԵՐՅԱՆ ԿԱԿԱՉՆԵՐ

Արևոտ ամպերն անգամ անկարող են
իշխել անգամ այն շարջազգեստների վրա,
ոչ էլ այն կինը շատպ օգնության,
որի կարմիր սիրտը փթթում է
վերարկուի ներքո՝
նվեր, սիրո նվեր,
որի փույթը չունի
երկինքը

գունատ, և բոցավառ
շիկացնելով իրենց ածխածինը աչքերով,
նրանք խաղաղվում են գլխարկի ներքո:

Օ՜ Աստված իմ, ո՞վ եմ ես,
որ այս աշնանային բերանները պետք է բացահայտ ճչան
ցրտի անտառում, տերեփուկի
այգաբացներում:
երիտասարդ Սիլվիան իր տան բակում արևային լոգանք ընդունելիս
Էլմվուդ Ռոադ, Հունիս, 1946թ.

















ԱՐԻԵԼ

Մթության մեջ՝ անդորր:
Հետո աննյութ կապույտը
հեղեղում է լեռնապարն ու հեռուն:

Աստված էգ առյուծ է,
որքան միասնական ենք աճում,
սռնի՝ ներբանների և ծնկի, կնճիռը

Ճաքում-անցնում է և քույրն է
պարանոցի թուխ կամարի,
որն անկարող եմ բռնել

Նեգրաչվի
հատապտուղները նետում են
իրենց խավար
կարթերը՝

Սև և քաղցր՝ բերնեբերան արյուն,
ստվերներ:
Ինչ-որ բան

Տանում է ինձ օդով՝
ազդր և մազեր.
փաթիլներ՝ ներբաններիս:

Սպիտակ
Գոդիվա, ես բացվում եմ՝
մեռյալ ձեռքեր, մեռած խստություններ:

Եվ հիմա
ես փրփուր եմ և ցորեն,
ծովերի ցոլանք:
Երեխայի ճիչը

Հալչում է պատի խորքում,
ես նետն եմ,

Ցողը, որ թռչում է
ինչպես ինքնասպան,
միասնական մղվում
դեպի կարմիր

Աչքը՝ կաթսան այգաբացի:
Սիլվան Թեդ Հյուզի տանը 1953թ. գարուն


ՀՈՒԼԻՍՅԱՆ ԿԱԿԱՉՆԵՐ

Պստիկ կակաչներ, դժոխքի կետկիված բոցեր,
չարիք չե՞ք բերում դու ձեզ հետ:

Բոցկլտում եք: Դիպչել՝ անհնար է:
Ձեռքս մտցնում եմ բոցի մեջ, ոչինչ չի այրվում:

Ձեր առկայծումով զմայլված՝ սպառվել եմ:
Կնճռապատ, սակայն կարմիր շրթի մաշկի պես՝

Մի բերանի համար, որն արյունահոսում է հենց հիմա:
Դուք՝ փոքրիկ քղանցքեր արյունաշաղախ:

Ծուխ, որին անհնար է հպվել:
Ո՞ւր են շլմորած պահերդ, սրտխառնոցի դեղահաբերդ:

Օ՜, թե արնահոսեի կամ գեթ մի վայրկան քնեի,
Բերանս կամուսնանար ցավի հետ.

Կամ էլ խմիչքդ թորեին այս ապակե պատիճիս մեջ՝
Թմբիր և անդորր բերելով ինձ,

Բայց գունատ է ամեն ինչ, դժգույն:

ԼՈՒՍԻՆԸ ԵՎ ԿԱՐՄՐԱԾԱՌԸ

Մեր մտքի լույսն է սա՝ պաղ, հանց մոլորակ,
Մտքի ծառերը սև են, լույսը՝ կապույտ:
Խոտը իր տիրությունը հեղում է ներբաններիս տակ,
ասես Աստված եմ ես,
կծում է ծունկս և մեղմ փսփսում:
Ծխակոլոր ու ոգեղեն մշուշը ճնշում է վայրը,
ուր իմ տարածքը միայն  տապանաքարով է նշված:
Հիմա չգիտեմ, թե ուր կարող եմ գնալ:

Լուսինը դարպաս չէ: Լուսինը իրական դեմք է:
Նման է սպիտակ բռունցքի՝ ճերմակ, սաստիկ վրդովված:
Իր հետևից տանում է ծովը ասես մութ ոճիր.
սակայն լուռ է՝
ինչպես օ տառը՝ բերանը բաց, ապշած, հուսաբեկ:
Ես բնակվում եմ այստեղ:
Ամեն կիրակի զանգերը երկու անգամ ցնցում,
ահագնացնում են երկինքը,
ուր հսկա լեզվակները հաստատում են Հարության խորհուրդը
և վերջին պահին ճչում իրենց անունը:

Կարմրածառը վեր է խոյանում:
Գոթական է կերպարը նրա:
Մեր հայացքը ակամա փնտրում է նրա սաղարթը
և լուսին գտնում խորքերում:
Լուսինն իմ մայրն է: Նա անուշիկ չէ Մայրամի նման:
Նրա կապույտ հագուստը փոքրիկ բվեր,
չղջիկներ է թռցնում երկինք:
Ձգտում եմ հավատալ՝ սրբապատկերը, մոմի լույսից վեհացած,
կթեքի երեսը, տխուր աչքերը կսևեռի միայն իմ վրա:

Ես վայր եմ ընկել այս խորքերը:
Ամպերը բողբոջում են կապտափայլ,
խորհրդավոր լուսատուների երեսին:
Սրբերը տաճարում լրիվ կապտագույն են,
նրանց նուրբ ոտքերը սահում են նստարանների վրա:
Բայց լուսինը՝ կույր, անտարբեր, ճաղատ է և անընտել.
Եվ կարմարծառը սևն է պատգամում, խավարն ու անդրրը չարագուշակ:

Սիլվիան իր ամուսնու՝ Թեդ Հյուզի և իր դստեր՝ Ֆրիդայի Հյուզի հետ

թարգմանությունը Արտեմ Հարությունյան